Saksan valmentaja Julian Nagelsmann antaa ohjeita Ecuadoria vastaan pelatussa ottelussa New York-New Jersey -stadionilla. Kuva: Federico Gambarini/dpa.
Saksa tarvitsee nopean palautumisen huolestuttavasta takaiskusta valmistautuessaan MM-kisojen pudotuspeleihin.
Heidän 32 parhaan joukkoon sijoittuva ottelunsa on aikataulutettu maanantaille, ja Paraguay on todennäköisin vastustaja, eteläamerikkalainen joukkue kuten Ecuador, joka voitti saksalaiset 2-1 torstaina ottelussa, joka oli heille pakollinen voitto.
Saksa pystyi hyväksymään tappion, koska he olivat jo varmistaneet paikan lohkon voittajana aikaisempien voittojensa ansiosta Curacaosta ja Norsunluurannikosta, mutta se herätti myös kysymyksiä siitä, kuinka kilpailukykyisiä nelinkertaiset mestarit todella ovat.
Oikea lähestymistapa tarpeen
Valmentaja Julian Nagelsmann myönsi, että heidän on ”tehtävä muutamia asioita paremmin” päästäkseen 16 parhaan joukkoon, jossa heitä saattaa odottaa ykkösfavoriitti Ranska.
“Tappiot eivät ole koskaan hyviä, eivät edes ottelussa, jossa ei ole panoksia sarjataulukossa. On tärkeää, että opimme tästä, mutta sitten jätämme sen taakse ajoissa ja katsomme eteenpäin,” hän sanoi.
“Nyt on tärkeää lähestyä seuraavaa ottelua oikeassa mielentilassa, antaen kaikkemme voiton eteen ja päästäksemme seuraavaan kierrokseen.”
Paraguay, tai muut vaihtoehdot Ruotsi ja Skotlanti, eivät ole huippujoukkueita, mutta saksalaisten ei tule pitää mitään itsestäänselvyytenä. He voittivat Norsunluurannikon lisäajalla supervaihtopelaaja Deniz Undavin avulla, ja vahva Ecuador katkaisi 11 peräkkäisen voiton putken.
Ei riittävää panostusta?
Kapteeni Joshua Kimmich viittasi tappion syihin sanoessaan: “Minulla oli tunne, että he halusivat voittoa enemmän kuin me. He olivat aggressiivisempia. He pelasivat edelleen kaikesta.”
“Se on se, mikä minua hieman harmittaa, tai pikemminkin, mikä harmittaa minua eniten: tunne, että vastustaja halusi voittaa enemmän kuin me,” hän sanoi.
Undav ilmaisi samanlaisen näkemyksen, mutta Nagelsmann torjui tällaiset väitteet, sanoen MagentaTV:lle: “Ole hyvä ja lopeta tämä hölynpöly – rehellisesti. Miksi pojat eivät halunneet antaa kaikkensa?”
Puutteita useilla osa-alueilla
Saksassa Bild-lehti totesi, että “tämä esitys herättää huolta”, Kicker-urheilulehti puhui “puutteista kaikilla joukkueen osa-alueilla” ja Süddeutsche Zeitung (SZ) mainitsi tappion korostavan jatkuvaa ongelmaa.
“Mikä puuttui, liittyi ominaisuuksiin, joita tämä joukkue jatkuvasti kaipaa: kyky hallita todella vahvaa vastustajaa. Pysäyttää heidät maalipaikoilta kerran johdossa, ylläpitää kontrollia kentällä. Nämä ovat huippujoukkueen tunnusmerkkejä,” SZ sanoi.
Leroy Sanén toisen minuutin maali (joka ei olisi saanut hyväksyä rakentelussa tapahtuneen rikkeen vuoksi) ei antanut joukkueelle itseluottamusta, Florian Wirtz ja Jamal Musiala eivät ole vielä näyttäneet osaamistaan hyökkäyksessä, Aleksandar Pavlovićilla oli jälleen vaikeaa keskikentällä ja maalivahti Manuel Neuer ei näyttänyt hyvältä Ecuadorin voittomaalissa.
Nagelsmann antoi useille pelaajille mahdollisuuden pelata MM-kisoissa ensimmäistä kertaa, kuten Angelo Stillerille ja Pascal Grossille, mikä vaikutti heikentävästi esitykseen, sillä rytmi ja päättäväisyys puuttuivat.
Ei paniikkitoimia, vaan päivittäistä harjoittelua
Saksan on tehtävä parannuksia, mutta Nagelsmann on sanonut, että hän ei aio siirtää esimerkiksi Kimmichiä keskikentälle, jossa hän pelaa Bayern Münchenissä, Pavlovićin tilalle oikealle puolustajalle.
Valmentaja on ilmoittanut, että pelaajille ei ole täyttä vapaapäivää, kuten aikaisempien otteluiden jälkeen: “Me harjoittelemme, koska meillä ei ole paljon aikaa.”
Ainoat positiiviset asiat torstaina olivat, että Sané löysi viimein tiensä maaliin ja että vasen puolustaja Nathaniel Brownin odotetaan olevan pelikunnossa jälleen maanantaina Foxboroughissa, kun hän oli poissa torstain ottelusta lihasongelmien vuoksi.
“Tiedämme, että tarvitsemme paremman esityksen pudotuspelivaiheessa, riippumatta siitä, ketä vastaan pelaamme,” Neuer sanoi.