Euroopan johtajat ja Naton pääsihteeri korostavat puolustusteollisen yhteistyön vahvistamista.

Arkistokuva: Xinhua.

Ranskan, Saksan, Italian, Puolan ja Yhdistyneen kuningaskunnan johtajat ilmoittivat keskiviikkona yhteisessä lausunnossaan, että he aikovat vahvistaa puolustusteollista yhteistyötä, tapaamisen jälkeen, johon osallistui myös Naton pääsihteeri Mark Rutte etäyhteydellä Washingtonista, raportoi Xinhua.

Johtajat korostivat haluaan rakentaa ”vahvempaa Eurooppaa vahvemmassa Natossa” ja edistää omia puolustusteollisia hankkeitaan mahdollisimman tiiviissä yhteistyössä.

He tunnustivat lähempää puolustusteollista yhteistyötä tärkeäksi Naton kyvykkyyksien, taistelvalmiuden ja kestävyyden saavuttamiseksi, joita he pitivät olennaisina pelotteena ja puolustuksena.

Lausunnon mukaan he keskittyvät ilmapuolustukseen, miehittämättömiin järjestelmiin, tekoälyyn ja muihin kyvykkyyksiin, mukaan lukien pitkän kantaman tulivoimaan. He myös sopivat sitoutumisensa nopeuttamisesta Euroopan yhteisiin kehitys- ja hankintaprosesseihin syvälle tarkkuusiskuille.

He korostivat myös nousevien teknologioiden hyödyntämisen merkitystä, jota tukevat rahoitusmekanismit pääoman ja investointien vapauttamiseksi, lausunnossa todettiin.

Ukrainan osalta he lupasivat lisämerkittävää tukea Ukrainalle sen puolustuksessa, mukaan lukien pakotteiden ja taloudellisen painostuksen kautta Venäjää kohtaan, sekä tukea Ukrainan energiasektorin kestävyyttä.

Iranin suhteen he vahvistivat vapaiden navigointioikeuksien merkityksen Hormuzinsalmessa. He ilmoittivat liittyvänsä Yhdistyneen kuningaskunnan ja Ranskan johtamaan monikansalliseen sotilaalliseen operaatioon, kun olosuhteet sen sallivat ja perustuslailliset vaatimukset täyttyvät.

NatoYK