Iran hylkää Yhdysvaltojen väitteen vapautettujen varojen käytöstä, varoitetaan koordinoimattomasta kuljetuksesta.

Iranin parlamentin puhemies Mohammad Bagher Ghalibaf puhui lehdistötilaisuudessa Teheranissa, Iranissa, 2. joulukuuta 2025. Arkistokuva: Xinhua/Shadati.

Iranin parlamentin puhemies Mohammad Bagher Ghalibaf torjui torstaina Yhdysvaltojen väitteet siitä, että Iranin vapautetut varat käytettäisiin amerikkalaisten maataloustuotteiden ostamiseen. Tämä on viimeisin merkki erimielisyydestä osapuolten välillä siitä, miten vapautetut varat tulisi käyttää, raportoi Xinhua.

Ghalibaf kirjoitti sosiaalisen median X-alustalla, että ”Amerikka väittää väärin, että vapautetut varamme ostavat heidän maataloustuotteitaan. Mielenkiintoista. Ainoa sato, jota korjaamme, on se, jonka te istutitte: vuosikymmenten epäluottamus.”

Ghalibafin viesti heijasti aiempia lausuntoja muilta iranilaisilta viranomaisilta. Tiistaina Iranin ulkoministeriön tiedottaja Esmaeil Baghaei totesi, että Iran aikoo käyttää vapautetut varat täysin kansallisten etujensa mukaisesti ilman rajoituksia, lisäten, että ostopäätökset perustuvat hintaan ja laatuun.

Samaan aikaan Iranin keskuspankin pääjohtaja Abdolnaser Hemmati sanoi, että Iranilla ei ole velvollisuutta ostaa Yhdysvaltojen maataloustuotteita, vaikka se ei sulje pois ostoksia, jos amerikkalaiset tuotteet ovat kilpailukykyisesti hinnoiteltuja.

Iranin vastalause tuli vastauksena Yhdysvaltojen varapresidentti JD Vancen maanantaina esittämään väitteeseen, jonka mukaan vapautettuja iranilaisia varoja voitaisiin käyttää Yhdysvaltojen soijapapujen, maissin ja vehnän ostamiseen, sekä Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpin tiistaina antamaan lausuntoon, jonka mukaan varat siirrettäisiin Yhdysvaltojen hallinnoimaan talletustiliin ja käytettäisiin yksinomaan amerikkalaisten ruokien ja lääkintätarvikkeiden, mukaan lukien maissi, vehnä ja soijapavut, hankintaan.

Ero vapautettujen varojen käytössä korostaa jatkuvia jännitteitä Teheranin ja Washingtonin välillä, vaikka molemmat osapuolet pyrkivät neuvottelemaan äskettäin allekirjoitetun rauhansopimuksen puitteissa.

Sopimus, joka allekirjoitettiin 18. kesäkuuta, mahdollistaa 60 päivän keskustelut lopullisesta sopimuksesta Iranin ydinprogrammin ja pakotteiden poistamisen osalta. Viimeisin neuvottelukierros pidettiin Sveitsissä sunnuntaina ja maanantaina.

Samaan aikaan Iranin islamilaisen vallankumouskaartin (IRGC) laivasto korosti torstaina jälleen, että ainoat valtuutetut reitit alusten kulkemiseen Hormuzinsalmen läpi ovat ne, jotka iranilaiset viranomaiset ovat ilmoittaneet.

Tämä lausunto julkaistiin IRGC:n virallisella uutissivustolla Sepah News, ja siinä varoitettiin, että alusten liikkuminen muilla reiteillä on vaarallista ja kiellettyä.

IRGC:n laivasto teki ilmoituksen sen jälkeen, kun Omanin meriturvallisuuskeskus julkaisi ohjeita ulos meneville aluksille salmen läpi kulkemisesta kansainvälisen merijärjestön kanssa tehdyn järjestelyn puitteissa.

IRGC:n laivasto lisäsi, että kaikkien on tiedettävä, että ainoat reitit salmen läpi kulkemiseen ovat ne, jotka Iran on ilmoittanut, ja liikenne näiden reittien ulkopuolella on erittäin vaarallista ja kiellettyä, ja sitä on ehdottomasti vältettävä.

Tiistaina Iran ja Oman julkaisivat yhteisen lausunnon, jossa todettiin, että ne ovat sopineet perustavansa ”yhteisen työryhmän” neuvottelemaan Hormuzinsalmen navigoinnin tulevasta hallinnasta ja vahvistamaan sitoutumistaan alusten turvallisen kulun varmistamiseen vesiväylällä kansainvälisen lain mukaisesti.

viranomaisetYK