Yhdysvallat iskee iranilaisiin kohteisiin laivahyökkäyksen jälkeen Hormuzin salmessa.

Tämä kuva esittää kaupallisia aluksia, jotka ovat jääneet loukkuun Hormuzinsalmen vesille, lähellä Khasabin pientä kaupunkia Pohjois-Omanissa, 29. toukokuuta 2026. Arkistokuva: Xinhua.

Yhdysvaltain armeija suoritti perjantaina ilmaiskuja iranilaisten ohjus- ja dronevarastojen sekä rannikkoradarin kohteisiin, kutsuen operaatiota ”voimakkaaksi vastaukseksi” väitettyyn iranilaiseen dronehyökkäykseen kaupallista alusta kohtaan, joka kulki Hormuzinsalmen läpi edellisenä päivänä, kertoi Yhdysvaltain keskuskomentaja, raportoi Xinhua.

Iranin dronehyökkäys kaupalliseen laivastoon salmessa ”rikoi selvästi tulitaukoa” ja ”heikensi navigointivapautta, kun kaupankäynti virtaa yhä enemmän tämän elintärkeän kansainvälisen kauppareitin kautta,” komento totesi X:ssä julkaistussa viestissä.

Komento lupasi ”jatkaa turvallisen kulun koordinointia ja tukea kaupallisille aluksille, jotka kulkevat salmen läpi” samalla kun se pysyy ”läsnä ja valppaana” varmistaakseen, että tuore Yhdysvaltojen ja Iranin rauhansopimus on ”voimassa ja täysimääräisesti voimassa.”

Aikaisemmin perjantaina Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti, että Iran laukaisi ainakin neljä yhden suuntaista hyökkäysdronia rahtialusta kohtaan torstaina.

Yksi drone ”osui lujasti” aluksen yläkannelle, aiheuttaen vahinkoa mutta mahdollistaen sen matkan jatkamisen, Trump sanoi, lisäten, että kolme muuta dronea ammuttiin alas Yhdysvaltain joukkojen toimesta.

Tuore Yhdysvaltojen ja Iranin välinen ymmärryspöytäkirja (MoU) vaati Hormuzinsalmen uudelleen avaamista, joka on elintärkeä vesiväylä, jonka kautta kulki noin 20 prosenttia maailman öljystä ja nesteytetystä maakaasusta ennen sotaa, ja edellytti Iranilta, että se sallii kaupallisten alusten kulkea ilman maksua 60 päivän ajan.

Viimeisimmät laivankäyttötilastot viittasivat osittaiseen liikenteen elpymiseen salmessa MoU:n allekirjoittamisen jälkeen, vaikka nykyiset virrat pysyivät edelleen hyvin alle ennakkosodan tasojen.

YK