Lahm kritisoi Infantinoa: ’Maailmancupia myydään’

Lahm kritisoi Infantinoa: 'Maailmancupia myydään' 1

Philipp Lahm. Arkistokuva: Boris Roessler/dpa.

Saksan vuoden 2014 MM-kilpailujen voittajajoukkueen kapteeni Philipp Lahm on kritisoinut FIFA:a sen suhtautumisesta maailmanmestaruuskilpailuihin ja toteaa, että Gianni Infantinon suhteet johtajiin, kuten Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump, ovat huolestuttavia, raportoi dpa.

”Huolestuttavinta on Gianni Infantinon läheisyys hallitsijoihin, kuten Donald Trumpiin,” Lahm kirjoitti saksalaisessa Die Zeit -lehdessä tiistaina.

”Maailmanmestaruuskilpailuja myydään. Se riistää jalkapallolta uskottavuutta.”

Jalkapallossa on mukana ihmisiä, ”joilla on mielessä jotain muuta, jotain epäilyttävää,” lisäsi entinen Bayern Münchenin oikea puolustaja.

Hän erityisesti tuomitsi korkeat lipun hinnat nykyisissä kilpailuissa Pohjois-Amerikassa.

”FIFA maksimoi niitä antamatta rehellistä tietoa todellisesta kysynnästä,” hän sanoi.

Lahmille maailmanmestaruuskilpailujen on pysyttävä neljän vuoden syklissä, kun taas Infantino on aiemmin yrittänyt järjestää kilpailut joka toinen vuosi.

”Turnaus tarvitsee valmistelua ja jälkihoitoa, jotta sillä olisi kestävä vaikutus,” lisäsi 42-vuotias eläkkeellä oleva pelaaja, joka auttoi Euro 2024:n järjestämisessä Saksassa.

”Ylensyönyt Klubimaailman Cup on tiivistänyt jo ennestään täyttä kalenteria. Lisäturnauksen myötä useiden viikkojen ajan ja joissakin tapauksissa äärimmäisissä lämpötiloissa pelaajien kuormitus on lisääntynyt entisestään.”

Kuitenkin Lahm ylisti Infantinon päätöstä laajentaa miesten maailmanmestaruuskilpailuja 32 joukkueesta 48 joukkueeseen.

”FIFAn tehtävä on kehittää jalkapalloa kaikkialla. Se onnistuu vain osallistumisen kautta. Laadulliset erot on hyväksyttävä,” hän sanoi.