Nora Lindahl saavutti vaikuttavan tuloksen

Nora Lindahl on ennätysvauhdissa. Kuva Paavo Nurmen kilpailuista kesäkuun alusta. Kuva: Tomi Natri / All Over Press
Suomen pikajuoksun lupaava nuori urheilija Nora Lindahl voitti 200 metrin kilpailun erinomaisella ajalla Kööpenhaminassa maanantaina.
Ruotsin edustusoikeuden Suomeen maaliskuussa siirtänyt Lindahl, 21, juoksi matkan uudeksi ennätyksekseen 22,87. Vuonna 2024 Ruotsin väreissä juostu ennätys parani 0,01 sekunnilla.
Helsingin IFK:ta edustavan Lindahlin aika on kotimainen kauden paras tulos.
Edellisen kerran suomalaisnainen on juossut alle 23 sekunnin vuonna 2014, kun Hanna-Maari Päkk (o.s. Latvala) pysäytti kellot aikaan 22,98.
Kovempaa kuin Lindahl on suomalaisnainen juossut lähes 35 vuotta sitten. Sisko Hanhijoki teki ennätyksensä 22,81 Lappeenrannassa 9. heinäkuuta 1991.
Naisten 200 metrin Suomen ennätys on Mona-Lisa Pursiaisen vuonna 1973 juoksema 22,39.
Lindahl ei voi osallistua elokuussa Birminghamissa pidettäviin EM-kisoihin Suomen tai Ruotsin väreissä karenssiajan vuoksi.
Yleensä karenssiaika maanvaihdon jälkeen on kolme vuotta, mutta Suomen urheiluliitto onnistui neuvottelemaan Lindahlille siihen vuoden lyhennyksen.
Lindahl saa edustaa Suomea arvokisoissa 1.1.2028 alkaen. Samana vuonna järjestetään olympialaiset Yhdysvalloissa ja EM-kilpailut Puolassa.