
Veera Mattila teki vaikutuksen Oslossa. Kuva viime vuoden elokuulta. Kuva: Päivi Pihlajarinne
Suomalainen juoksija Veera Mattila rikkoi keskiviikkona ennätyksensä ja pääsi lähelle kahden minuutin rajaa 800 metrillä. Hän sijoittui Oslon Boysen Memorial -kilpailussa toiseksi ajalla 2.00,24.
Marokon Soukaina Hajji voitti kilpailun niukasti Mattilan edellä. Marokkolainen ylitti maaliviivan ajassa 1.59,98.
Mattila paransi aikaisempaa, lähes kolme vuotta vanhaa ennätystään 0,88 sekunnilla. 23-vuotias kiikoislainen juoksi samalla vain kymmenen sadasosan päähän Eveliina Määttäsen kauden kotimaisesta parhaasta ajasta.
Lopputulos oli kuitenkin juoksijalle itselleen ristiriitainen. Kahden minuutin rajan lisäksi Birminghamin EM-tulosraja 1.59,80 on jo melko lähellä.
Suomalaisista juoksijoista vain Sara Lappalainen ja Eveliina Määttänen ovat juosseet 800 metriä alle kahden minuutin.
– Jotenkin jäi vähän harmittamaan, ettei tullut kahden minuutin alitusta. Tuntui, että täällä olisi ollut mahdollisuus siihen. Tämän jälkeen ei ole enää kovin paljon tilaisuuksia rikkoa EM-rajaa, Mattila toteaa SUL:n tiedotteessa.
Suomalaisen ennätyskilpailuun mahtui käänteitä.
– Kun viimeiset 200 metriä alkoivat, niin vähän pelästyin. Tuntui, että hengityksessä oli jotain ongelmaa. Onneksi se viimeinen 100 metriä sujui kuitenkin hyvin. Sain siinä tsempattua ja nousin toiseksi.
– Vähän harmitti, mutta oli se kuitenkin ennätys. Ei kai sitä kannata liikaa murehtia.
Vammalan seudun Voimaa edustava Mattila on alle 23-vuotiaiden EM-hopeamitalisti vuodelta 2023 ja Suomen mestari vuodelta 2025. Hän kilpailee myös 400 metrillä.