Visegrad-maiden johtajat sitoutuvat elvyttämään alueellista yhteistyötä Unkarin huippukokouksessa.

Visegrad-maiden johtajat sitoutuvat elvyttämään alueellista yhteistyötä Unkarin huippukokouksessa. 1

Tiedosto: Xinhua.

Visegrad-ryhmän (V4) maiden johtajat sitoutuivat tiistaina vahvistamaan alueellista yhteistyötä ja parantamaan koordinointia Euroopan unionin (EU) asioissa Godollossa, Unkarissa pidetyn hu summitissa, raportoi Xinhua.

Unkarin pääministeri Peter Magyar, Puolan pääministeri Donald Tusk, Slovakian pääministeri Robert Fico ja Tšekin pääministeri Andrej Babis vahvistivat sitoutumisensa vahvempaan V4:ään, todeten, että ryhmän tulisi ottaa aktiivisempi rooli Euroopan politiikan muokkaamisessa ja yhteisten alueellisten etujen edistämisessä.

Magyarin mukaan johtajat sopivat neuvottelujen jatkamisesta ennen Eurooppa-neuvoston kokouksia ja yhteisten huolenaiheiden osalta. Hän totesi, että neljä maata olivat yhdistyneet enemmän kuin erottaneet ja pysyivät sitoutuneina käytännön yhteistyöhön.

Hu summitissa käsiteltiin myös EU:n seuraavaa seitsemän vuoden budjettia. Magyar mainitsi, että johtajat korostivat koheesiopolitiikan ja yhteisen maatalouspolitiikan säilyttämisen tärkeyttä, jotka ovat merkittäviä Keski-Euroopan maille. Hän esitti myös ehdotuksen nopeasta rautatieyhteydestä, joka yhdistäisi Varsovan, Prahan, Bratislavan ja Budapestin parantaakseen alueellista yhteyksien kehittämistä.

Fico, jonka maa on ottanut vuorottelupohjaisen V4-puheenjohtajuuden, määritteli kilpailukyvyn, maahanmuuton, energiapolitiikan ja alueellisen yhteistyön ryhmän keskeisiksi painopisteiksi tulevalla kaudella.

Johtajat korostivat myös kulttuuristen ja kansalaisyhteiskunnan vaihdon merkitystä V4-viitekehyksessä. Lisäksi he keskustelivat mahdollisen V4+ -muodon tulevaisuudesta, johon voisi liittyä lisäkumppaneita. Magyar totesi, että osallistuminen riippuisi käsiteltävistä asioista ja voisi tarvittaessa sisältää myös EU:n ulkopuolisia maita.