Heroiini teki paluun Suomeen

Huumausaineiden käyttö on ollut havaittavissa muun muassa Sörnäisten metroaseman ympäristössä. Kuvituskuva. Kuva: Eeva Valtokari
Heroiini on jälleen saapunut Suomeen.
Tämä käy ilmi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n nopean huumetiedon verkoston NOPSAn tuoreesta selvityksestä.
Raportin mukaan Suomessa ei ole ollut merkittävää heroiiniin liittyvää ongelmaa vuosikymmeniin. Käyttäjät ovat olleet harvassa ja käyttö on ollut satunnaista.
Kuitenkin heroiini on nyt palannut markkinoille. Sitä on havaittu toukokuusta lähtien ainakin pääkaupunkiseudulla, Varsinais-Suomessa ja Länsi-Uudellamaalla.
Raportissa todetaan, että aine on nykyisin huolestuttavan edullista. Sitä myydään myös pienissä erissä.
– Nykyiset tai uudet käyttäjät eivät välttämättä tunne ainetta tai tiedä, mitä riskejä sen käyttöön liittyy, mikä tekee tilanteesta erityisen huolestuttavan, hankepäällikkö Annuska Dal Maso EHYT ry:stä toteaa tiedotteessa.
Ei ole vielä varmaa, onko heroiini palannut pysyvästi. Dal Maso toivoo, että kyseessä on ohimenevä ilmiö.
EHYT ry:n mukaan useat hyvinvointialueet raportoivat myös amfetamiinin parantuneesta saatavuudesta ja alhaisesta hinnasta. Synteettinen huumausaine alfa-PVP eli peukku ei ole yhdistyksen mukaan syrjäyttänyt amfetamiinia, vaan se on tullut sen rinnalle.
– Molemmat stimulantit ovat nyt laajasti käytössä valtakunnallisesti, mikä lisää päihdehaittoja entisestään, yhdistyksen tiedotteessa todetaan.
Erityisesti pääkaupunkiseudulla alfa-PVP:n aiheuttama huumetilanne oli laajasti esillä mediassa viime vuonna.
Poliisi kertoi joulukuussa, että poliisitehtävien määrä on kasvanut huumetilanteen vuoksi. Poliisin mukaan alfa-PVP:n käyttö näkyy liitännäisrikollisuutena ja häiriöinä, jotka vaikuttavat suoraan ihmisten kokemaan turvattomuuteen arjessa.
Helsingin kaupunki on vastannut tilanteeseen muun muassa avaamalla uuden terveysneuvontapisteen päihderiippuvaisille.