Rydman sai luottamusta

Rydman sai luottamusta 1

Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman (ps) sai tiistaina eduskunnalta luottamuksen äänin 88–74.

Vasemmistoliitto esitti maanantaina täysistunnossa epäluottamuslauseen Rydmanille, joka liittyi ministerin toimintaan sote-järjestöjen Stea-avustuskriteereissä.

– Ministeri on toiminut epäyhdenmukaisesti ja syrjivästi Stea-avustuksista päättäessään, vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen totesi epäluottamusta esittäessään.

Hallituspuolueista koko Rkp äänesti tyhjää Rydmanin luottamuksesta äänestettäessä. Tämä ratkaisu on poikkeuksellinen.

Rydmanin toiminta on johtanut erimielisyyksiin hallituksessa, joka kokoontui tiistaiaamuna keskustelemaan ja äänestämään asiasta.

Perussuomalaiset hävisi äänestyksen hallituksen kokouksessa.

He olisivat halunneet Rydmanin päätöksen pysyvän voimassa, mutta muut hallituspuolueet halusivat, että kriteerit valmistellaan yhdessä.

Rydman ilmoitti viime viikolla aikovansa tiukentaa sote-järjestöjen Stea-avustusten ehtoja.

Hänen mukaansa avustusta ei lähtökohtaisesti enää myönnetä keskus- ja kattojärjestöille eikä sellaisille järjestöille, joiden toiminta keskittyy yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen tai neuvontatyöhön.