Iran hylkää IAEA:n tarkastukset ennen lopullista sopimusta Yhdysvaltojen kanssa.

Tämä kuva, joka on otettu 20. kesäkuuta 2026, esittää Hormuzinsalmea lähellä Khasabia, pientä kaupunkia Pohjois-Omanissa. Arkistokuva: Xinhua.
Iranilla ei ole aikomusta antaa Kansainväliselle atomienergiajärjestölle (IAEA) pääsyä ydinlaitoksiinsa, joita Yhdysvallat ja Israel ovat pommittaneet, totesi korkea iranilainen diplomaatti keskiviikkona, ja huomautti, että tällaiset asiat ratkaistaan ainoastaan mahdollisen lopullisen sopimuksen puitteissa Washingtonin kanssa, raportoi Xinhua.
Iranin oikeudellisten ja kansainvälisten asioiden varaministeri Kazem Gharibabadi kertoi sosiaalisen median alustalla X, että pääsy Iranin ydinlaitoksiin ja -materiaaleihin ”tulee tarkasteltavaksi ja ratkaistavaksi ainoastaan lopullisen sopimuksen puitteissa ja muiden osapuolten käytännön toimien seurauksena, joilla pyritään lopettamaan kaikki pakotteet.”
Hän myös mainitsi, että Iranin neuvottelutiimin ja IAEA:n pääjohtaja Rafael Grossin välillä ei ole pidetty tapaamista Sveitsissä viime päivinä, huolimatta Grossin pyynnöstä.
Hänen kommenttinsa tulivat sen jälkeen, kun Grossi sanoi aiemmin päivällä, että IAEA aikoo suorittaa tarkastuksia Iranissa ottaen huomioon äskettäin allekirjoitetun Yhdysvaltojen ja Iranin rauhansopimuksen muistion (MoU).
MoU, joka allekirjoitettiin 18. kesäkuuta, mahdollistaa 60 päivän neuvottelut, jotka ovat jo käynnissä, kohti lopullista sopimusta Iranin ydinohjelmasta ja pakotteiden poistamisesta. Ensimmäinen neuvottelukierros pidettiin Sveitsissä sunnuntaina ja maanantaina.
Iranin kolme pääasiallista ydinlaitosta Fordowissa, Natanzissa ja Isfahanissa pommitettiin Yhdysvaltojen toimesta ”12 päivän sodassa” kesäkuussa 2025. Nämä kohteet ovat jälleen olleet konfliktin keskiössä, joka puhkesi 28. helmikuuta tänä vuonna, kun Yhdysvallat ja Israel aloittivat iskuja iranilaisiin ydin- ja sotilaskohteisiin.
Samaan aikaan Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump sanoi keskiviikkona, että Iran on vakuuttanut Washingtonille, ettei se vaadi maksuja, vakuutusmaksuja tai muita kuluja Hormuzinsalmen kautta kulkevilta aluksilta, varoittaen, että neuvottelut osapuolten välillä päättyvät välittömästi, jos tieto osoittautuu vääräksi.
”Iran on ilmoittanut Yhdysvalloille, että huolimatta häiriöitä aiheuttavasta valeuutisoinnista, ’EI MAKSUJA, EI VAKUUTUSMAKSUJA, EIKÄ MUITA KULUJA OLE VAADITTU TAI SAATU IRANILTA ALUKSILTA, JOTKA KULKEVAT HORMUZINSALMESSA,'” Trump kirjoitti Truth Social -alustalla.
”Jos tämä on väärä tieto, neuvottelut päättyvät heti!” Trump varoitti.
Trump myös torjui spekulaatiot siitä, että Washington olisi vapauttanut rahaa suoraan Teheranille.
”Lisäksi Yhdysvallat ei ole antanut Iranille rahaa tai vapauttanut heidän varojaan,” Trump kirjoitti.
Kuitenkin presidentti mainitsi, että Valkoinen talo voisi vapauttaa osan Iranin varoista, jotka ovat Yhdysvaltojen hallinnassa, maataloustuotteiden, kuten maissin, vehnän ja soijapapujen, ostamiseen vain amerikkalaisilta viljelijöiltä.
”Vapautamme osan heidän rahoistaan, jotka ovat täysin meidän hallinnassamme, maanviljelijöille ja karjankasvattajille, maissin, vehnän, soijapapujen ja muiden ostamiseen,” Trump sanoi, lisäten ”ostamme sen heille yksinomaan Yhdysvalloista.”
Trumpin kommentit tulivat päivää sen jälkeen, kun Iran ja Oman julkaisivat yhteisen lausunnon, jossa vahvistettiin sitoutuminen turvallisen kulun varmistamiseen Hormuzinsalmessa ja sovittiin keskustelujen jatkamisesta navigoinnin tulevasta hallinnasta salmessa ja siihen liittyvistä palvelumaksuista.
Iranin puolivirallinen Fars-uutistoimisto raportoi tiistaina, että vain rajoitettu määrä aluksia saa kulkea salmen läpi päivittäin Iranin islamilaisen vallankumouksen kaarti (IRGC) kanssa koordinoidusti.
Farsin mukaan salmi oli ollut suljettuna useita päiviä Israelin ”vihamielisten” toimien vuoksi Libanonissa ja Yhdysvaltojen ”velvoitteidensa” rikkomisten vuoksi äskettäin allekirjoitetun Yhdysvaltojen ja Iranin muistion (MoU) puitteissa, mikä johti 60 päivän tiekarttaan kohti lopullista rauhansopimusta.
Samaan aikaan Yhdysvaltojen ulkoministeri Marco Rubio sanoi keskiviikkona, että Yhdysvaltojen ja Iranin teknisten keskustelujen odotetaan jatkuvan ensi viikolla, todennäköisesti 29. tai 30. kesäkuuta Sveitsissä.
Rubio ilmoitti asiasta virallisella vierailullaan Kuwaitissa, jossa hän tapasi Kuwaitin emiiri Sheikh Mishal Al-Ahmad Al-Jaber Al-Sabahin, Kuwaitin uutistoimisto raportoi.
Tapaamisessa keskityttiin kahdenväliseen yhteistyöhön ja alueellisiin kehityksiin, raportin mukaan.
Puhuen toimittajille Kuwaitin kaupungissa, Rubio sanoi, että Yhdysvallat on sitoutunut tiiviiseen yhteistyöhön Persianlahden kumppaneidensa kanssa.
Hän ei antanut lisätietoja tulevista teknisistä keskusteluista.
Rubion Kuwaitin vierailu on osa kolmen päivän alueellista kiertuetta, joka kestää tiistaista torstaihin ja sisältää Yhdistyneet arabiemiirikunnat ja Bahrainin, missä hän on aikatauluttanut osallistuvansa Persianlahden yhteistyöneuvoston kokoukseen alueellisesta turvallisuudesta.
Ennen tapaamista emiirin kanssa Rubio osallistui lippulennon nostoseremoniaan Yhdysvaltojen suurlähetystössä Kuwaitissa, mikä merkitsi sen uudelleenavaamista lähes neljän kuukauden sulkemisen jälkeen. Suurlähetystö oli tilapäisesti keskeyttänyt toimintansa drone- ja ohjusiskujen vuoksi maaliskuun alussa viimeisimmän alueellisen konfliktin aikana.
Suurlähetystö ilmoitti sosiaalisessa mediassa, että se on virallisesti aloittanut toimintansa uudelleen keskiviikkona keskiyöllä ja alkaa tarjoamaan hätäpalveluja Yhdysvaltojen kansalaisille, muiden konsulipalvelujen palauttaminen tapahtuu vähitellen.
18. kesäkuuta Yhdysvallat ja Iran allekirjoittivat rauhansopimuksen muistion (MoU), jonka tavoitteena on konfliktin päättäminen kaikilla rintamilla, mukaan lukien Libanon.
Sunnuntaina iranilaiset ja yhdysvaltalaiset delegaatiot pitivät korkeantason neuvotteluja MoUn toteuttamisesta Sveitsissä, Pakistanin ja Qatarin välittämänä. Teknisiä keskusteluja seurasi maanantaina.