Pori
MTV:n puheenjohtajatentti Suomi-areenassa käynnistyi odotetusti Petteri Orpon (kok) hallituksen sisäisten ongelmien käsittelyllä.
Ongelmat jatkuivat, sillä hallituspuolueet ovat riidelleet aktiivisesti ja julkisesti viime aikoina sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmanin (ps) ehdottamista sote-järjestöjen leikkauskriteereistä. Rydmanin luottamusta arvioitiin tiistaina eduskunnassa, mutta ministeri selvisi äänestyksestä. Hallituspuolue Rkp:n kansanedustajat äänestivät tyhjää.
Hallituspuolueiden edustajat syyttivät toisiaan poikkeuksellisen suorasanaisesti.
Pääministeripuolue kokoomuksen puheenjohtajaa, pääministeri Petteri Orpoa paneelissa edustanut kokoomuksen varapuheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala antoi kritiikkiä Rydmanin toiminnasta.
– Hallituksen yhteistä sopua ministeri Rydman on rikkonut. On täysin selvää, että ministeri Rydmanin tulee lopettaa venkoilu ja toimia, kuten on yhdessä sovittu.
Multala vakuutti, että hallitus löytää lopulta yhteisen ratkaisun siihen, miten sote-järjestöiltä leikataan. Hän myös korosti, että säästöistä ei peruta, mutta Rydmanin esittämien leikkauskriteerien täytyy muuttua.
Rkp:n puheenjohtaja Anders Adlercreutz oli huolissaan hallituksen toimintakyvystä. Kuva: Jussi Partanen
Rkp:n puheenjohtaja Anders Adlercreutz ilmaisi suoraan, että hänen puolueensa on huolissaan hallituksen toimintakyvystä. Hänen mukaansa Rydmanin toiminta on ollut selkeästi hallituksen sopiman toimintalinjan vastainen.
– Ministeri [Rydman] kieltäytyi noudattamasta hallituksessa sovittua toimintalinjaa, ja vielä voimakkaasti pääministeriä uhmaten.
– Jos tällainen toimintatapa yleistyy, silloinhan pohja katoaa koko hallitusohjelmasta, joka on voimakas asiakirja vain, jos siihen voi luottaa, että sitä noudatetaan. Hallituksen toimintakyky on todellisuutta vain, jos pelisäännöistä ja sovitusta pidetään kiinni.
Adlercreutz kuitenkin uskoi, että hallitus löytää lopulta yhteisen näkemyksen siitä, millä kriteereillä sote-järjestöjen rahoitusta leikataan.
Perussuomalaisten puheenjohtajaa, valtiovarainministeri Riikka Purraa edustanut perussuomalaisten varapuheenjohtaja Joakim Vigelius ei ollut lainkaan huolissaan hallituksen toimintakyvystä.
– [Hallitus] on hyvinkin toimintakykyinen. Jos totta puhutaan, niin näistä avustussäästöistä on sovittu yhdessä. Määrärahat tulevat merkittävästi tippumaan siitä, mitä ne olivat pari vuotta sitten. Nyt kyse on vain siitä, mistä säästetään, Vigelius sanoi ja puolusti voimakkaasti Rydmanin laatimia säästökriteereitä.
Vigelius kritisoi Rkp:tä siitä, että puolue on aiemminkin toiminut vastoin hallituspolitiikan perussääntöjä, eli sitä, että hallituksen ministereitä tuetaan kaikissa tilanteissa.
– Kyllä he [Rkp] ovat sen jälkeen painaneet vihreää nappia monille perussuomalaisten teemoille, oli kyseessä kehitysapuleikkaukset tai nämä järjestösäästöt, Vigelius totesi.
Kristillisdemokraattien puheenjohtajaa Sari Essayahia edustanut puolueen varapuheenjohtaja Mika Poutala kertoi, että puolue tukee Rydmanin ajamia leikkauskriteereitä, mutta prosessi ei ole Poutalan mielestä edennyt oikealla tavalla. Hän arveli, että koko kohu unohtuu nopeasti.
– Ei tässä nyt niin tiukassa tilanteessa olla, Poutala kuittasi.
Sdp:n puheenjohtaja Antti Lindtman antoi hallitukselle kritiikkiä. Kuva: Jussi Partanen
Oppositiopuolueiden puheenjohtajat hyödyntivät hallituksen sisäistä sekasortoa.
Sdp:n puheenjohtaja Antti Lindtman totesi, että on ”täysin vastuutonta”, ettei järjestöavustusten ensi vuoden jakokriteerejä ole vielä selvillä.
– Eihän tämä hyvältä näytä. Suoraan sanoen onhan tämä kauheaa katseltavaa, Lindtman sanoi ja jatkoi:
– Suomessa on koko 2000-luvun pahin työttömyyskriisi ja hallitus ajautuu tällaiseen kriisiin järjestöavustusten vuoksi.
– Maa tarvitsee toimintakykyisen hallituksen, joka ratkaisisi tämän työttömyyskriisin, mutta hallitus vain kamppailee tällaisessa suossa. Voi, voi Suomi.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela antoi hallitukselle ja ministeri Rydmanille voimakasta kritiikkiä.
– Rydmanhan pitää tätä hallitusta pilkkanaan.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela ei säästellyt sanojaan moittiessaan hallitusta. Kuva: Jussi Partanen
Koskelan mukaan Rydmanin hääriminen järjestöleikkausasiassa on vain sumuverho, jolla yritetään peitellä sitä, että Rydmanin hallinnonalalla ollaan tuomassa mittavia leikkauksia esimerkiksi vanhustenhoitoon ja sote-palveluihin.
– Tämä on silkkaa hämäystä. Tällä yritetään viedä pois katse siitä, että perussuomalaiset ovat leikkaamassa suomalaisten ihmisten keskeisistä palveluista.
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virtakaan ei säästellyt sanojaan Rydmanin toimista.
– Ministeri lähti mielivaltaisesti ideologiseen hyökkäykseen kansalaisjärjestöjä vastaan varmistaen, että ne järjestöt, jotka pyrkivät pitämään lasten, vammaisten, vanhusten ja vähemmistöjen ääntä, menettävät rahoituksen.
– Se on pelkuruutta ja raukkamaisuutta.
Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen kritisoi hallitusta johtajuuden puutteesta järjestöleikkausasiassa.
<source