Pääministeri Petteri Orpo ilmoitti IS:n lähteiden mukaan ulkoasiainvaliokunnassa, ettei Suomi osallistu EU:n keskusteluihin Talebanin kanssa.
Sisäministeri Mari Rantanen oli aikaisemmin kertonut Suomen osallistuneen virkamiestasolla EU:n ja Talebanin tapaamiseen.
Orpo totesi valiokunnan kokouksessa, ettei Suomi neuvottele terroristijärjestöjen kanssa.
EU neuvotteli Talebanin kanssa ensimmäistä kertaa Brysselissä tiistaina afganistanilaisten palautusten edistämiseksi.
Näytä lisää
Pääministeri Petteri Orpo (kok) kertoi IS:n tietojen mukaan ulkoasiainvaliokunnan kuulemisessa keskiviikkona, että Suomi ei osallistu Euroopan unionin neuvotteluihin Afganistania hallitsevan Talebanin kanssa. Tieto vahvistettiin IS:lle useista paikalla olleista lähteistä.
Erikoista asiassa on se, että sisäministeri Mari Rantanen (ps) ilmoitti viestipalvelu X:ssä aamulla, että Suomi oli virkamiestasolla osallistunut neuvotteluihin afganistanilaissiirtolaisten kanssa.
– Suomi osallistui eilen virkamiesedustuksella EU:n komission johdolla pidettyyn teknisen tason tapaamiseen Talibanin edustajien kanssa palautuksiin liittyen. Tämä on tärkeää laittomasti maassa olevien ja erityisesti turvallisuusuhkaisten sekä rikollisten osalta, Rantanen totesi.
Orpolta kysyttiin asiasta, kun hän oli antamassa raporttia EU:n huippukokouksesta. Orpo sai asiasta useita kysymyksiä.
Lähteiden mukaan Orpo linjasi asiasta valiokunnan kokouksessa selkeästi. Lähteet kertovat, että Orpo oli kokouksessa todennut, että ”Suomi ei neuvottele terroristien kanssa”.
IS:n tietojen mukaan Orpolta oli erikseen kysytty, oliko Suomella kokouksessa omaa edustajaa. Lähteiden mukaan Orpo oli todennut, että hänen tietääkseen suomalaista edustajaa ei kokouksessa ollut.
– En toki pysty asiaa pääministerin puolesta kommentoimaan, Rantanen viestitti IS:lle.
Ovatko pääministeri ja muu hallitus olleet tietoisia siitä, että Suomi osallistuu kokoukseen?
– Suomesta on oltu mukana teknisellä tasolla eli virkamiestasolla komission järjestämässä kokouksessa. Emme ole tavanneet virkamieskokouksia muulloinkaan raportoida muille ministereille, hän totesi.
Orpo ei vastannut IS:n kommenttipyyntöön.
Euroopan unionin virkamiehet neuvottelivat Talebanin kanssa palautusten edistämisestä Brysselissä tiistaina. Tämä on uutistoimisto Reutersin mukaan ensimmäinen kerta, kun EU neuvottelee äärijärjestön kanssa.
EU-maat ja Yhdysvallat eivät ole tunnustaneet Afganistanin Taleban-hallintoa. Se nousi valtaan vuonna 2021 pian sen jälkeen, kun Nato-joukot vetäytyivät Afganistanista.
Euroopan komissio on korostanut, että keskustelut palautuksista ovat ”teknisiä”. Komissiosta muistutettiin, että Taleban edustaa käytännön tasolla Afganistanin viranomaisia.
Komission mukaan tapaamisessa käsiteltiin keinoja palauttaa ne Afganistanin kansalaiset, joilla ei ole oikeutta oleskella EU:n alueella.
Ihmisoikeusaktivistit ovat kritisoineet EU:n päätöstä avata neuvottelutiet Talebanin kanssa. Äärijärjestö on jatkuvasti heikentänyt naisten oikeuksia Afganistanissa.
Esimerkiksi maaliskuussa äärijärjestö hyväksyi asetuksen, jonka mukaan mies voi lyödä vaimoaan, jos luita ei murru tai vaimo ei kantele.
Useita muita fyysisen, henkisen ja seksuaalisen väkivallan muotoja ei ole Afganistanissa kriminalisoitu.
Tapaamisen taustalla oli 20 jäsenmaan vaatimus konkreettisista keinoista afganistanilaisten palautusten edistämiseksi. Suomi oli mukana EU:lle lähetetyssä vaatimuskirjeessä.