Opetusministeri Anders Adlercreutzille (rkp) tapahtui erikoinen tilanne eduskunnan täysistunnossa tiistaina.
Hän oli läsnä täysistunnossa äänestämässä hallituskollegansa sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmanin (ps) luottamuksesta. Äänestystilastoissa kuitenkin näkyy, että Adlercreutz olisi ollut poissa.
Koko Rkp:n ryhmä teki yhteisen päätöksen äänestää tyhjää luottamusäänestyksessä, opetusministeri kertoi tiedotustilaisuudessa. Hänen mukaansa tyhjällä äänestämisellä punaisen sijaan Rkp haluaa jatkaa yhteistyötä hallituksen kanssa.
Kaikkien puolueen kansanedustajien kohdalla näkyy merkintä tyhjän äänestämisestä, ja vain Adlercreutzin kohdalle on merkitty poissaolo.
Adlercreutz kommentoi IS:lle lyhyesti jälkikäteen, että äänestysnappi ei syystä tai toisesta rekisteröinyt hänen painallustaan.
Perussuomalaiset olivat tyytymättömiä Rkp:n päätökseen äänestää tyhjää. Puolueen puheenjohtaja Riikka Purra totesi, että perussuomalaisen ministerin kanssa eri mieltä olevat äänestivät tyhjää.
Rydmanin mukaan tyhjällä äänestämisellä oli suorastaan ”maton vetäminen pääministerin alta”.
Vasemmisto esitti epäluottamusta Rydmanille sen jälkeen, kun tämä ilmoitti viime viikolla aikovansa kiristää sote-järjestöjen Stea-avustusten ehtoja.
Rydmanin mukaan avustusta ei lähtökohtaisesti enää myönnetä keskus- ja kattojärjestöille eikä sellaisille järjestöille, joiden toiminta on keskittynyt yhteiskunnalliseen vaikuttamis- tai neuvontatyöhön.