Ulkoasiainvaliokunnassa toimivat Sdp:n kansanedustajat Tytti Tuppurainen ja Veronika Honkasalo kysyvät, onko pääministeri Petteri Orpo (kok) tietoinen siitä, että Suomi käy keskusteluja terroristien kanssa.
– Onko koko hallitus antanut hyväksyntänsä sille, että perussuomalaisten sisäministerin johdolla Suomi on vastannut myönteisesti jäsenvaltioilta saatuun kyselyyn ja osallistunut eilen neuvotteluihin, joissa Taleban-hallinnon edustajat kutsuttiin ensimmäistä kertaa EU:n pääkaupunkiin Brysseliin? he kysyvät tiedotteessaan.
He korostavat, että Suomen aikaisempi linja on ollut, ettei terroristien kanssa neuvotella.
Sisäministeri Mari Rantanen (ps) totesi X-viestipalvelun päivityksessään, että Suomi osallistui virkamiesedustuksella EU:n komission johdolla järjestettyyn teknisen tason tapaamiseen Talebanin edustajien kanssa.
Rantasen mukaan teknisen tason palautusten edistäminen ei tarkoita Talebanin hallinnon tunnustamista.
Oppositiopoliitikot kysyvät, onko tämä todella Suomen ulkopoliittisen johdon näkemys asiasta. Heidän mielestään on naivia tai täysin kyynistä kuvitella, etteikö Taleban käyttäisi tapaamista oman valtansa legitimointiin.
– Taleban saa yhteyden avaamisesta tunnustuksen toiminnalleen, he arvioivat.
Afganistanin Taleban-hallinto on tällä hetkellä luokiteltu EU:ssa terroristiseksi ja se riistää naisilta ja tytöiltä järjestelmällisesti heidän perus- ja ihmisoikeutensa, Tuppurainen ja Honkasalo muistuttavat.
– Jos hallituksessa olevat maahanmuuttovastaiset voimat ovat todella valmiita menemään niin pitkälle, että he ovat halukkaita neuvottelemaan terroristien kanssa, mitä meillä on seuraavaksi odotettavissa, he kysyvät.
Pääministeri Orpo kertoi keskiviikkona ulkoasianvaliokunnan kuulemisessa, ettei Suomi osallistu EU:n neuvotteluihin Afganistania hallitsevan Talebanin kanssa.
IS:n lähteiden mukaan Orpo linjasi asiasta valiokunnan kokouksessa painokkaasti ja sanoi, ettei hänen tietääkseen suomalaista edustajaa kokouksessa ollut.