Presidentti Sauli Niinistö selitti, miksi Venäjän kanssa on käytävä vuoropuhelua.

Pori

Presidentti Sauli Niinistöllä on yhä yli kaksi vuotta virkakautensa päättymisen jälkeen yleisöä entiseen tapaan. Raatihuoneenpuisto Porissa oli täynnä väkeä, kun Niinistö ja Puolustusvoimain komentaja Janne Jaakkola osallistuivat keskusteluun ulko- ja turvallisuuspolitiikasta osana Suomi-areena -tapahtumaa.

Keskustelussa Niinistöltä kysyttiin muun muassa, millaisena uhkana Venäjä näyttäytyy Suomelle tällä hetkellä. Niinistö arvioi, ettei Venäjä ole käynnissä olevan hyökkäyssodan aikana valmis avaamaan uusia rintamalinjoja. Hän korosti, että viidettä vuotta kestävä sota vaikuttaa venäläisiin, ja presidentti Vladimir Putin joutuu sitä omilleen selittämään.

– Tämän taustan valossa on vaikeaa kuvitella, että Venäjä avaisi lähiaikoina uutta rintamaa.

Niinistö kuitenkin ilmaisi huolensa Venäjän kyvystä harjoittaa hybridivaikuttamista. Venäjän arvaamaton hybridivaikuttaminen ei aiheuta yhtä paljon ihmishenkien menetyksiä kuin perinteinen sota, mutta sen vaikutukset voivat silti olla yhteiskunnallisesti merkittäviä, Niinistö totesi.

– Tältä osin on syytä olla varovainen, Niinistö sanoi.

Niinistö on aiemmin korostanut, että Venäjän kanssa on avattava keskusteluyhteys, vaikka maan hyökkäyssota Ukrainassa jatkuu. Tiistaina Suomi-areenassa hän avasi ajatuksiaan siitä, miksi keskusteluyhteys on tarpeen.

Presidentti Sauli Niinistö perusteli, miksi Venäjän kanssa on keskusteltava. Kuva: Jussi Partanen

Kun rauha Ukrainassa jonain päivänä saavutetaan, se luo Niinistön arvion mukaan Eurooppaan rajan, joka on ”epäluulon ja ehkä vihankin täyttämä”.

– En usko, että Venäjä kykenee saavuttamaan sellaista rauhaa, joka heitä tyydyttäisi. Lisäksi katkeruus eurooppalaisia, mukaan lukien Suomea kohtaan siitä, että olemme tukeneet Ukrainaa, tulee säilymään. Tämän vuoksi on mietittävä, miten Venäjän kanssa toimitaan.

Hänen mukaansa keskusteluyhteyden avaamiselle Venäjän kanssa on ainakin kaksi syytä.

– Ensimmäinen syy liittyy siihen, että olen täysin vakuuttunut, että Venäjä tuo esille ajatuksia omasta eurooppalaisesta turvallisuusarkkitehtuuristaan niissä keskusteluissa, joita Venäjä ja Yhdysvallat käyvät edelleen. On outoa, jos Eurooppa on sen ulkopuolella.

– Toinen, vakavampi syy on se, että olemme siirtymässä kohti hybridimaailmaa, joka tarkoittaa kaikkea ikävää, mitä voimme kuvitella, sekä kaikkea sellaista, jota emme edes osaa kuvitella. Jos tähän yhdistetään Euroopassa oleva ”vihan raja”, siihen pitäisi jollain tavoin vaikuttaa.

Sauli Niinistön kanssa keskusteluun osallistui Puolustusvoimain komentaja Janne Jaakkola. Kuva: Jussi Partanen

Niinistön mukaan on hyvin mahdollista, että päädytään vastaavanlaiseen tilanteeseen kuin 1950-luvulla ydinaseiden vuoksi.

– Silloin Neuvostoliitto ja Yhdysvallat ymmärsivät, että kumpikin on toiselle vaarallinen, ja syntyi kauhun tasapaino, joka vähitellen johti siihen, että ydinaseuhkaa kyettiin hallitsemaan ja sopimuksia tehtiin.

Kuitenkin hybridiajan maailma on Niinistön mukaan vaikeampi, koska nykyiselle ajalle on ominaista ”kasvottomuus, nimettömyys ja helppous toimia”.

– Tämän vuoksi tällaisen kauhun tasapainon luominen olisi tarpeen.

Niinistö käsitteli keskustelun loppupuolella myös Suomessa käytävää keskustelua puolustusmäärärahojen nostamisen tarpeesta. Hän ei suoraan maininnut miljardimääriä, joilla puolustusmenoja tulisi kasvattaa, mutta korosti, kuinka tärkeää on pitää kiinni Natossa sovitusta bkt-tavoitteesta.

– Se on pitkälti ihmisten tahtotilasta kiinni. Kuinka paljon arvostamme turvallisuutta? Kuinka paljon arvostamme muita asioita? Turvallisuus on kaiken perusta. Tämän vuoksi ymmärrän hyvin, että noudatettaisiin sitä, mistä olemme sitoutuneet kansainvälisessä sopimuksessa, Naton sopimuksessa.

Keskustelun veti presidentti Niinistön entinen viestintäpäällikkö Katri Makkonen. Kuva: Jussi Partanen

Niinistöltä kysyttiin, miten hänen oma elämänsä on muuttunut 12 vuotta kestäneen kautensa jälkeen. Hän yllättäen ei myöntänyt, että se olisi suuremmin muuttunut. Aivan kuten virkakautensa aikana, niin edelleen päivällä ensimmäisenä ja illalla viimeisenä maailman tapahtumat ovat edelleen hänen mielessään, Niinistö pohti.

– Ei siitä tavasta eroon pääse, Niinistö tiivisti.

Turboahdetun ulko- ja turvallisuuspoliittisen keskustelun jälkeen Niinistö ei jäänyt paikalla olleelle medialle lausuntoja antamaan.

Yhteiskuvaa presidentin kanssa keskustelualueen takaportilla pyytänyt henkilö sai kuulla, että Niinistö oli aikeissa mennä keskustelun jälkeen oluelle.

Vain muutama minuutti keskustelutilaisuuden päättymisen jälkeen Niinistö poistui seurueineen ison mustan auton kuljettamana kohti seuraavaa paikkaa.

NatoYK