SAK:n puheenjohtaja kritisoi Yrittäjien luetteloa: ”Veronmaksajien varat vaikuttavat olevan hyväksyttäviä”

Pori
Lue tiivistelmä
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta kritisoi Suomen Yrittäjien työmarkkinauudistuslistaa Porin Suomiareenassa.
Eloranta totesi IS:lle, että veronmaksajien raha näyttää olevan yrittäjille mieluisaa, kun oma etu on kyseessä.
Suomen Yrittäjät ehdottavat muun muassa perhevapaiden ja työterveyden rahoittamista verovaroin sekä sunnuntailisistä luopumista.
EK:n työelämäjohtaja Ilkka Oksala ilmoitti olevansa samaa mieltä 90 prosentista listasta, mutta vastusti työterveyden järjestämisvelvollisuuden poistamista.
Näytä lisää
Palkansaajakeskusjärjestö SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ei ollut tyytyväinen Suomen Yrittäjien tiistaina julkaisemaan työmarkkinauudistuslistaan.
– Aina ollaan huolissaan julkisesta taloudesta, mutta silloin kun oma etu on kyseessä, veronmaksajien raha näyttää kelpaavan. Tämä on ollut heillä pitkään linjana, hän sanoo IS:lle.
Suomen Yrittäjät esittävät muun muassa, että perhevapaat ja työterveys rahoitettaisiin entistä enemmän verovaroin. Työnantajan lakisääteisestä velvollisuudesta järjestää työterveyshoitoa halutaan luopua kokonaan.
Lisäksi Yrittäjät haluavat eroon sunnuntain tuplapalkasta ja arkipyhistä.
Lue lisää: Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois, lomat lyhyemmiksi ja työterveysjärjestelmä roskiin
Eloranta ihmettelee erityisesti Yrittäjien työterveyslinjausta, sillä hänen mukaansa työterveyden ennaltaehkäisy tuottaa siihen sijoitetun rahan takaisin parempana työkykynä.
Perhevapaa-asiassa SAK:lla on oma ehdotuksensa, jossa perhevapaiden kestoa pidennettäisiin puoleentoista vuoteen ja ne olisi jaettava tasan vanhempien kesken. Tässäkään hän ei siis hyväksy Yrittäjien ehdotusta.

Pia Hiltunen (sd). Kuva: Lassi Rinne
Porin Suomiareenassa työmarkkinajärjestöt keskustelivat laajemmin Suomen Yrittäjien ehdotuksista.
Paneelikeskustelussa osallistujia pyydettiin äänestämään lapuin siitä, tulisiko nykyisiä arkipyhiä muuttaa.
Eloranta nosti ei-lapun ja totesi:
– Olisin voinut vastata myös kyllä. Muutama arkipyhä olisi tarpeen, mutta mennään nyt näillä.
Myöhemmin hän vitsaili, että jos vapunpäivän vapaasta yritetään luopua, voitaisiin syksylle tuoda yhdysvaltalainen Labour day eli työläisten juhla.
Hän perusteli arkipyhiä sillä, että niillä on usein uskonnollisia tai isänmaallisia taustoja, ja ne ovat siksi tärkeitä monille suomalaisille. Hän myös mainitsi, että noin kahdella kolmanneksella SAK:n jäsenaloista työntekijät kertovat mieluummin jäävänsä arkipyhinä kotiin, vaikka työskentelystä maksetaankin tuplapalkkaa.
Paneelikeskusteluun osallistunut Sdp:n kansanedustaja Pia Hiltunen lisäsi, että arkipyhät ovat työelämässä jaksamisen kannalta olennaisia. Jaksaminen on tärkeää, koska Suomessa halutaan pidentää työuria.
Lue lisää: Palkansaajaleirissä kärähti käämi Suomen Yrittäjille: ”Mitään rajoja ahneudella ei näytä olevan”
Eloranta ja Hiltunen äänestivät samalla tavalla myös kysymyksessä sunnuntain tuplapalkasta luopumisesta.
– Suomessa on paljon matalapalkkaisia aloja, joilla palkka koostuu osin vuorotyöstä saatavista lisistä. Jos sunnuntain tuplapalkasta luovuttaisiin, palkkojen pitäisi ainakin nousta, Hiltunen perusteli.
Eloranta huomautti, että palkankorotusten kohdentaminen niille, jotka tekevät sunnuntaityötä, olisi haastavaa. Siksi hän ei kannata sunnuntailisään puuttumista.
Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) työelämäjohtaja Ilkka Oksala korosti, että EK haluaisi alentaa lakiin perustuvaa sunnuntaikorvausta. EK ei ole määritellyt ihannetasoa, mutta esimerkiksi 50 prosenttia nykyisestä voisi olla hyvä alku.
– Alakohtaisissa työehtosopimuksissa ja työpaikkojen työsopimuksissa voitaisiin sopia näistä asioista. Haluamme vain, ettei laissa määrätä palkoista, kuten ei muutenkaan tehdä, Oksala sanoi paneelissa.
EK on muutenkin pitkälti samoilla linjoilla Suomen Yrittäjien julkaisemalla listalla. Oksala kertoi olleensa samaa mieltä 90 prosentin kanssa listasta.
Työterveyden järjestämisvelvollisuuden poistaminen laista oli kuitenkin liikaa jopa EK:lle.

EK:n Ilkka Oksala. Kuva: Lassi Rinne
– En missään olosuhteissa kannata tätä. On kaikkien etu, että työvoimasta pidetään hyvää huolta, koska työntekijät myös vaihtavat työpaikkaa. Toki työterveysjärjestelmässä on paljon parannettavaa, Oksala sanoi.
Pia Hiltunen puolestaan pohti, miten on mahdollista, että julkinen terveydenhuolto ei voi palvella myös työikäisiä ja -kykyisiä. Hän mainitsi, että sote-järjestelmän rahoitus on nyt kriisitilanteessa, joten mitään ei voida tehdä, mutta asiaa on syytä tarkastella.
– En halua riistää työntekijöiltä oikeutta työterveyteen, mutta jos sote-järjestelmän tilanne olisi toinen, ehkä tulevaisuudessa julkisella puolella voitaisiin hoitaa myös työikäiset.
Ajatus ei ole täysin uusi. Jo muutama vuosi sitten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Mika Salminen kritisoi työterveyslaitosta. Hänen mukaansa järjestelmä tulisi rakentaa kokonaan uudelleen, sillä tällä hetkellä se on puolijulkinen perusterveiden työssäkäyvien rinnakkaisjärjestelmä.