Israelin odotetaan pysyvän Etelä-Libanoniin liittyvässä ”turvavyöhykkeessä” huolimatta osittaisesta vetäytymissopimuksesta.

Israelin odotetaan pysyvän Etelä-Libanoniin liittyvässä "turvavyöhykkeessä" huolimatta osittaisesta vetäytymissopimuksesta. 1

Mies työskentelee vaurioituneiden talojen raunioilla Al-Faouqassa, Nabatiehissa, Etelä-Libanonissa, 23. kesäkuuta 2026. Kuva: Xinhua.

Israelin pääministeri Benjamin Netanyahu totesi tallennetussa videoviestissään perjantai-iltana, että Israelin armeija pysyy ”turvavyöhykkeellä”, jota se hallitsee Etelä-Libanonissa niin kauan kuin Hezbollah ei luovu aseistaan, raportoi Xinhua.

Kommentit esitettiin heti sen jälkeen, kun Israel, Libanon ja Yhdysvallat allekirjoittivat kehys-sopimuksen Washingtonissa, jonka ilmoitti Yhdysvaltain ulkoministeri Marco Rubio.

Netanyahu kuvasi sopimusta ”merkittäväksi saavutukseksi” Israelille, joka allekirjoitettiin pitkien neuvottelujen jälkeen Washingtonissa Israelin ja Libanonin välillä.

Hän esitti sopimuksen merkittävänä iskuna Iranille, joka hänen mukaansa on yrittänyt pakottaa Israelin vetäytymään.

Israelin valtion omistama Kan TV News raportoi, että sopimus sisältää Israelin joukkojen vetäytymisen kahdesta alueesta Etelä-Libanonissa osana pilottiohjelmaa.

Nämä kaksi aluetta sijaitsevat Litani-joen molemmin puolin, ja raportin mukaan Libanonin armeijan joukot, Yhdysvaltojen joukkojen saattamana, siirtyvät näille alueille Israelin vetäytymisen jälkeen, Kan kertoi.

Osapuolet sopivat myös siitä, miten käsitellään Hezbollahin tunneleita Etelä-Libanonissa, miten toimitaan ryhmän kasvavan voiman kanssa ja miten neuvotellaan Israelin ja Libanonin välisestä maa-rajoista, raportin mukaan.